The Blogging and the Business: Web Pandas

blogging business

Здравейте!

От известно време в главата ми  отлежаваше идеята за нова серия постове в блога и днес тя вече е факт. Както виждате от името на поста, рубриката ще включва интервюта с хора, които са започнали собствен бизнес – успешни, готини и вдъхновяващи.

Иска ми се да има поне по един такъв пост на месец, но ще видим как ще се наредят нещата.

Първите избрани хора не са случайни – това са едни от най-талантливите и позитивни хора, които познавам. Затова искам и вие да се запознаете с тях.

Анета, Борислав и Константин стартират студиото за уеб дизайн Web Pandas преди месец и вече имат няколко успешни проекта и още няколко в процес на разработване.

webpandas Web Pandas в действие.

aneta web pandas

Анета Иванова

/можете да видите прекрасните й снимки в личния й сайт, както и на Фейсбук страницата й/

http://anetaivanova.com/

https://www.facebook.com/AnetaIvanovaPhotography?ref=br_tf

borislav web pandas

Борислав Николов

http://borislavnikolov.com/

konstantin web pandas

Константин Щерев

http://webpandas.com/

А сега, започвам с въпросите:

1.Представи вашия бизнес. 

Анета: Ние сме трима приятели, които се оказа, че имат обща мечта. Опита ни да реализираме тази мечта е настоящият ни бизнес.

Борислав: Web Pandas се занимават с това да създават красиви web designs и websites. Главно се занимаваме с кодиране и дизайнване на сайтове на различни хора като се стараем да остават винаги доволни. За сега не е имало наш клиент, който да се е оплакал, така че смятам нашата работа за успешна до сега. Има върху какво да се работи, но то имаше една мисъл “не бъди перфектен, а се стреми винаги към перфектното и по този начин ще си”.

Константин: Web Pandas е студио за креативен и иновативен дизайн. Тук разработваме нови брандове, взимаме креативни решение за изгледите на уебсайтове на наши клиенти и осъществяваме още много идеи в движение. Обичаме да се учим на нови неща и да се развиваме.

2.Кога почна да се занимаваш с това?

Анета: С уеб дизайн от тийнейджърските ми години, иначе Web Pandas е новичко, на месец.

Борислав: Доста любителски започнах. Просто реших, че след като изучавах подобни неща 7-8 години в началното училище и университета е съвсем нормално да си изкарвам с това и хляба. Доста бързо се запалих и честно казано не мога да кажа точен определен момент.

Константин: Ако говорим за web design с това започнах да се занимавам още в гимназията, разбира се тогава един сайт беше съвкупност от таблици – сега сме на светлинни години пред това. Ако говорим за мениджмънт – от малко повече от година.

3.Кое те подтикна да създадеш собствен бизнес?

Анета: Свободата, която ми дава това. Свободата да мога да осъществя идеите, които имам, без да ми се налага да се подчинявам на хора, които не разбират от работата ми.

Борислав: Още от началото желаех да работя за себе си, да не завися от никого над мен и да бъда експлоатиран и контролиран. Въпреки че като се замисля до някаква степен е неизбежно това да работиш за някого, за да получиш нужния опит и знания. И винаги има някакъв вид контрол. Просто самата идея да пожънеш това, което си посял, а не някой друг да ти го жъне е нещото, което желая от професията си. И не само.

Константин: Няколко неща ме подтикнаха да участвам в това смело начинание. Причините са: дъщеря ми, жена ми, приятелите ми и аз. Сега да обясня по-добре – разчитам на мен и на приятелите, с които работя да успеем да създадем по-добро бъдеще за нас. Аз искам семейството ми да бъде обезпечено. Друга причина е, че е много по-добре да разчиташ на себе си, отколкото на който и да е друг. Спокойствието което имаме, докато работим не бих го заменил за нищо.

4.Какви трудности срещна при създаването му?

А: Създаването на бизнес в IT сферата е сравнително лесно, тъй като не изисква кой знае каква начална инвестиция. Най-голямата трудност е да направиш първата крачка и да се откажеш от сигурността на месечната заплата от работна позиция в друга фирма и да преминеш към “а дали ще имаме заплата този месец”. Затова пък мотивацията е на ниво.

Б: Винаги има трудности. Една от главните трудности е началото, самото създаване и поемането на дадените рискове. Разбира се, има го и това, че със следствие на работата ти с близки за теб хора се получават лични взаимоотношения от по-дълбок характер и е нормално да се получат кавги и други неприятни неща. Но въпреки всички пречки стигнахме до тук и ще продължим заедно нагоре. Такива ни бяха и са ни плановете.

К: Трудно е да оправдаеш очакванията на хората около теб, които разчитат на теб. Този товар е бреме, което трябва да се понесе, за да успееш. Нищо друго няма значение. Имаме различни трудности, но другото е без значение.

5. Къде срещна колегите си?

А: На предишната си работна позиция.

Б: Заедно работихме в една онлайн маркетинг фирма, която не желая да споменавам по редица причини. С ръка на сърцето мога да твърдя, че от там получих едни много интересни и шарени запознанства и знания. За това им благодаря /на фирмата/, за всичко останало – coup de grâce.

К: С тях работихме в друга фирма преди това. Боби беше от екип, в който бях и аз. След няколко месеца ме преместиха в друг екип. Малко след това успях да взема и Боби при мен. Ани се присъедини към нас малко по-късно.

6. По-лесно или по-трудно е да работиш с приятели?

А:За мен отношенията на работното място винаги трябва да са приятелски, независимо от това дали заедно създавате бизнес или се запознавате на работното място. Има ли интелигентни отношения (и хора), проблемите се изглаждат лесно.

Б: Бих казал по-малко и от двете, въпреки, че след като се замисля определено бих казал, че е много по-лесно от колкото трудно. Нещата не са толкова черно-бели относно това. Бих казал, че определено го предпочитам пред каквото и да е било друго нещо.

К: Определено на нас ни е доста лесно. Важното при нас е, че знаем кога говорим за работа и кога като приятели. При много хора тази разлика не е ясна, при нас не е така. Всеки много добре знае какви са му задълженията и не се сърди ако някой му направи забележка.

7. Как виждаш бъдещето на бизнеса ви?

А: Не обичам дългосрочните планове, но се надявам след година две от идеите ни да са действащи проекти.

Б: Не съм известен с моя оптимизъм принципно, но спрямо това искрено вярвам, че имаме “светло” бъдеще или там както му се казва. Имам им вяра и на двамата и вярвам, че и те имат на мен. Това е доста възлово. Пък и ако не друго и тримата сме сплотени, и ми идва да ги нагушам яко. Леко се отплеснах, хехе.

К: Знам, че в бъдеще ще се разраснем значително. До две години си представям още 20 човека да работят във фирмата. Когато това време настъпи, Ани, Боби и аз ще си клатим краката и ще помагаме на другите когато има нужда.

8. Кои са хората, които те мотивират да продължиш да се развиваш професионално и в личния живот?

А: Силни, интелигентни и упорити личности ме мотивират да продължавам да се развивам.

Б: Не е един. Имам си доста близки, които са го правили, имам си и така наречените role models. Ако тръгна да ги изброявам ще отнеме доста редове и смятам, че е малко безсмислено. Но ако трябва да вметна все пак някой – професионално Hakim El Hattab е един от хората, които ми показаха, че в web можеш да отключиш въображението си, и че почти всичко е възможно. В личния живот определено трябва да спомена Sean Daley. Това е.

К: Имам късмета да имам страхотни хора около мен. Жена ми, която винаги ми е вярвала и ми е казвала, че мога да постигна всичко каквото искам. Тя, заедно с родителите и раднините ми винаги са ме подкрепяли каквото и да реша. Тази свобода ти дава смелост да направиш всичко. Приятелите ми също са голяма част от тази част на живота ми. Винаги мога да разчитам на тях че ще ми кажат ако съм направил някаква глупост или да ме окуражат ако нямам смелост да взема някое решение.

9. Какво те вдъхновява?

А: Горното. Плюс всичко около мен, природата главно.

Б: Хах, добър въпрос. Доста неща са, дори има такива, за които не подозирам. Това е красивото според мен, че всичко става супер спонтанно. Едно от последните неща, които ме вдъхновиха са снимките на Анета.

Aneta Ivanova Photography

К: За работа ме вдъхновяват моите колеги. Ани и Боби са хора които знаят много повече от мен и ме впечатляват доста често. Това ме кара да съм по-добър в работата си. Ако говорим за личния ми живот, тук ме вдъхновяват дъщеря ми и жена ми разбира се.

10.Какво обичаш да правиш извън работата?

А: Извън работа съм фотограф, обичам изкуство, книги, музика и разходки на непознати места.

Aneta Ivanova Photography

Б: Отново не е едно нещо, което обичам да правя. Определено неща като спорт, гейминг, рисуване и правене на някаква музика, когато успея да намеря муза. С две думи каквото ми е на сърчице в дадения момент се случва моментално.

К: Да си гледам дъщерята, която е само на 7 месеца. Страшно забавно е, с нея никога не е скучно. Всеки ден измисля по някой нов трик. Дали ще вика с цяло гърло, ще ближе лимон или ще се плези – всеки ден е нещо ново. Инак, обичам футбола и PS4-ката си :Д

11. Какво мислиш за блогването като начин на изразяване (а защо не и печалба)?

А: Блогвала съм и блогвам и в момента, според мен е много важно за поддържане на връзка с хората, които по някакъв начин се интересуват от човека или от нещата, които прави. Определено е и много добър източник на информация.

Б: В днешно време вярвам, че начина на изразяване и намиране на себе си до голяма степен е пряко свързано с Интернет. Не е задължително, но масите определено намират себе си в нет-а. За мен така наречения self-expression се изразява в това да отприщиш себе си чрез някакъв вид изкуство. Блоговете са модерният вид поезия. Абе може да не са винаги поезия, но са една идея по-близки към изкуството в Интернет пространството.

К: Ще отговоря малко по-отдалечено тук. Аз лично в професионалната ми кариера съм разбирал блоговете като нещо много полезно. Преди работех като SEO (Search Engine Optimization) специалист и блог-а за мен беше няколко неща наведнъж. Средство за учене на материята на SEO-то, средство за оптимизация на сайтове и място, където да изразиш себе си. Лично аз не съм блогър, само и единствено защото не се чувствам достоен в изразяването си. Нещо, което имат повечето блогъри. А за печелене на пари от блог-ване, това според мен е много трудна материя.

12. Четеш ли български блогове?

А: Да, чета български блогове на всякаква тематика. http://ivo.bg/ e един от любимите ми български блогове. Aко става въпрос за лайфстайл – http://www.frichic.com/ .

Б: Не мога да си изкривя душата и да кажа, че чета много, но има един, който си го следя доста – http://nicemonst.blogspot.com/, http://meddesign.blogspot.com/, http://blog.webfusion.bg/. Това не значи, че не обичам, просто не намирам време, което си е моя вина, да търся и да си bookmark-вам различни български блогове. Сигурен съм, че има много добри.

К: Да, чета Блога на Димитър Димитров (http://inbound.bg/blog/) и този на Иво Илиев (http://ivosiliev.com/)

13. Любим тип блогове?

А: Много харесвам блогове тип пътеписи, лайфстайл блогове и блогове на политически теми, наука и изкуство.

Б: Любимият ми тип блогове са свързани по някакъв начин с вид изкуство. Дали ще е поезия, дали ще се пише за това как някой е пътувал из света и е снимал различни малки нещица, дали ще е блог за красота (което бих го добавил към графата – някакъв вид изкуство, хехе). Важното е да има self-expression и да се върши със страст. Другото е от без значение.

К: SEO блоговете, разбира се. :)

Благодаря много на Ани, Боби и Косьо, че ми отделиха време да отговорят на въпросите ми и за всичкото ми прекарано време в симпатичния им офис. Посетете техния панда-сайт, в който със сигурност ще се влюбите : http://webpandas.com/

10583116_835160263163820_861427514_n

2 thoughts on “The Blogging and the Business: Web Pandas

  1. Браво! Ще следя с интерес рубриката! :)

    От първия пост много ми хареса моментът с “К: За работа ме вдъхновяват моите колеги” – това е истинско щастие. Още по-хубаво е, когато хората го осъзнават и оценяват. Чудесно интервю. :)

    • Благодаря ти Поли! :)
      И мен много ме впечатлиха отговорите на Косьо, още повече като знам, че и реално така стоят нещата при тях.

Leave a Reply

